hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| محیط‌بانان چشم‌به‌راه حل مشکلات

مازندران| محیط‌بانان چشم‌به‌راه حل مشکلات

محیط‌بانی ازجمله مشاغلی است که اگر با عشق همراه نباشد انجامش غیرممکن می‌شود زیرا هم‌شغل دشواری به‌حساب می‌آید و هم مشکلات زیادی گریبانش را گرفته است.

محیط‌بانان با عشق و جان‌ودل کار می‌کنند

به گزارش مهر، رحیم بابانژاد فرمانده محیط‌بانی بابل گفت: مشکلات محیط‌بانان زیاد و گسترده است و همکاران ما با عشق و جان‌ودل در این زمینه فعالیت دارند. او مشکلات مالی، خودرویی، کمبود وقت و زمان برای رسیدگی به خانواده را ازجمله مسائل فراروی عنوان کرد و گفت: کار محیط‌بانی زمان و مکان خاصی ندارد و هرلحظه باید آماده‌باشیم. او به مخاطرات پیش روی محیط‌بانان اشاره و اضافه کرد: محل کار محیط‌بانان طبیعت بوده ازاین‌رو خطرهای زیادی آنان را تهدید می‌کند و تنها عشق به کار سبب می‌شود تا محیط‌بانان در این حوزه فعالیت کنند. بابانژاد از مردم خواست تا برای نسل‌های آینده محیط‌زیست را حفظ کنند و گفت: محیط‌زیست برای همه مردم جهان اهمیت دارد و مربوط به یک شخص و فرد نیست و از مردم و تمامی اقشار می‌خواهیم برای حفظ محیط‌زیست سالم حمایت کنند.

متوسط عمر ناوگان خودرویی محیط‌زیست بیش از ۱۱ سال است

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به مشکلات محیط‌بانان، فرسودگی ناوگان خودرویی را ازجمله مشکلات بیان کرد و گفت: متوسط عمر ناوگان خودرویی محیط‌زیست بیش از ۱۱ سال است. او توجه به وضعیت خدمتی محیط‌بانان را از دیگر موارد بیان کرد و گفت: به ازای هر ۱۸ شبانه‌روز ۱۲ شبانه‌روز استراحت دارند که ازنظر روحی و روانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. او رویارویی با متخلفان و درگیری با شکارچیان غیرمجاز را از دیگر سختی‌های کار محیط‌بانان برشمرد و افزود: در مناطق دوردست قانون «هرکی قوی‌تر است» حاکم است و این مسئله مشکلات ما را با شکارچیان غیرمجاز بیشتر می‌کند. به گفته آهنگری، شکارچیان متخلف در مناطق دور از مناطق انسانی و دوردست اقدام به تخلف می‌کنند و کار محیط بان درجاهایی که شهر و آبادی پایان می‌یابد، شروع می‌شود و وقتی قدرت دفاع نداشته باشند نمی‌توانند به‌خوبی از عرصه‌ها و حیات‌وحش حفاظت کنند. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران همچنین با عنوان اینکه حقوق محیط‌بانان کافی نیست و نیازمند توجه و حمایت بیشتر هستند افزود: در مازندران ۳۰۰ محیط بان کار حفاظت از ۵۰۲ هزار هکتار عرصه‌های تحت پوشش را عهده‌دار هستند و علاوه بر آن، مناطق چهارگانه، پناهگاه حیات‌وحش و مناطق آزاد فعالیت می‌کنیم که انرژی و توان زیادی طلب می‌کند. او با اشاره به اینکه ۱۲ شرح وظیفه برای محیط بان تعریف‌شده است گفت: بخش عمده از وظایف مربوط به برخورد با متخلفان شکار و صید است و این وظیفه انرژی زیادی می‌گیرد و علاوه بر آن جلوگیری از آلودگی‌های آب، خاک و هوا از دیگر وظایف به شمار می‌رود.

برخی خودروها را با سلام‌وصلوات نگهداری می‌کنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران هم با اشاره به اینکه عمر ناوگان خودرویی محیط‌زیست بالای ۱۱ است گفت: برخی خودروها را با سلام‌وصلوات نگهداری می‌کنیم.

حسینعلی ابراهیمی افزود: با توجه به وضعیت بودجه‌ای، توزیع بودجه و اعتبارات باید شاخص محور صورت گیرد زیرا برای جیره غذایی هر محیط بان شبانه‌روز ۲۰ هزار تومان لازم است و در این صورت، یک میلیارد تومان برای جیره غذایی محیط‌بانان اعتبار لازم داریم اما ۲۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته‌شده است.

او اظهار داشت: بودجه درنظرگرفته‌شده در زمینه خودرو نیز سبب می‌شود تا عملاً کار محیط‌زیست قفل شود و در حال حاضر میانگین عمر خودروهای محیط‌زیست ۱۱ است و خودروها را با سلام‌وصلوات نگهداری می‌کنیم.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات ما مناسب نیستند، عنوان کرد: ما هنوز در محیط‌بانی از ماشین‌هایی مانند پاژیرو استفاده می‌کنیم درحالی‌که شکارچیان و متخلفان با پیشرفته‌ترین خودروها تردد می‌کنند.

او با اشاره به‌سختی کار محیط‌بانان، خطر حمله و کشته شدن نیز گفت: حقوق محیط‌بانان بسیار کم بوده و زیاد بودن ساعات کار در کنار سختی‌های آن سبب کاهش انگیزه محیط‌بانان شده است و در شاخص جذب محیط‌بان هم دچار مشکل بوده و پیشنهاد دادیم تا این شاخصه‌ها سریع‌تر اصلاح شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد